Alla inlägg under januari 2009

Av eva-lena - 28 januari 2009 10:06

Lyssna på din intuition

Du vet inte hur och varför, men ibland så vet du bara att det förhåller sig på ett visst sätt: din vän ljuger för dig eller döljer en del av sanningen, det är bättre om du låter bli att gå ut i kväll, du bör snarare söka jobb A än B, och så vidare. Kalla den här instinkten vad du vill – magkänsla, aning, instinkt eller något annat. Kalla den ”en konstig känsla”, om du så önskar. Grejen är att vår intuition många gånger kan leda oss på rätt väg och när intuitionens röst dör inom oss, känner vi oss frustrerade och nästintill vettskrämda.

Du kan med intuitionens hjälp alltid få vägledning i livet, förutsatt att du vet vad du vill. Det finns några enkla sätt som du kan använda dig av för att göra intuitionen till din vän i livet.




1. Lugna ner dig för att kunna lyssna på din inre röst
När vi mest har behov av den inre rösten, är det andra röster som talar till oss – mammas röst, sambos röst, chefens, arbetskollegornas, m.m De vet bäst hur du bör handla och vad du bör göra. I själva verket utgår de ifrån sig själva och de egna behoven. Du gillar inte när de säger saker som går emot vad du verkligen önskar, och kan då bli ganska irriterad och frustrerad. Du känner inte alls att det de säger till dig stämmer in på dig. Du gör saker på ditt eget sätt, men du behöver en egen lösning.
När vi är stressade talar inte den inre rösten till oss – intuitionen har tystnat. Det är viktigt att vi hittar lugnet inom oss.
Du tänker klarast i de situationer då du känner dig avslappnad, snarare än i stundens hetta. Det är viktigt att du hittar en plats där du kan vara med dig själv och återhämta dig samt hitta den inre jämvikten. Att ta en promenad är ett utmärkt sätt att få tillbaka lugnet i sinnet. Sedan kan du lugnt och sansat se problemets alla sidor.
Att ständigt använda sitt tänkesätt för att tänka över situationen eller problemet som man vill lösa och ständigt fråga sin intuition vad detta betyder och vad man bör veta, eller vad man inte ser, kommer att hjälpa dig hitta de svar och den lösning som passar just dig.


                                                 


2. Fråga din intuition om vägledning och handla i enlighet med det som intuitionen säger
Lär dig att lita på din intuition i små och ofarliga situationer i första början. Rutinsaker är små saker, men du kan träna din intuition där med. Låt oss säga att du skall laga mat. Fråga dig själv ”Vad är det godaste maten som jag kan laga i kväll?”. Kom ihåg dock alltid – att du inte får vara stressad, orolig, frustrerad eller rädd om du skall få resultat.
När du väl har löst små problem, kan du ger dig in på de stora. Nu har du erfarenhet och kan utveckla din intuitiva förmåga ännu mera. ”Vad kan jag göra för att min dotter inte skall vara lika blyg?” eller kanske ”Vad skulle göra mig lyckligare?”. Håll frågan i minnet och sysselsätt dig med något, men släpp inte riktigt tanken. När den konstiga känslan infinner sig – och du vet att den har rätt, har du fått ditt intuitiva svar.
När du väl har tränat den här förmågan kan du be om svar för olika typer av problem. Många gånger är man rädd för intuitionen, eftersom intuition skapar förändringar i personen och i vardagslivet. Förändringarna bör dock inte göras abrupt. Om du till exempel skulle känna att du vill utvecklas yrkesmässigt och söka ett nytt arbete, bör du inte helt enkelt säga upp dig. Först söker du ett nytt arbete.  


                                                 


3. Lär dig att ”känna av” intuitionens kraft
Definitionsmässigt är intuitionen känsla som uppstår plötsligt, från ingenstans, men som är väldigt övertygande trots att den oftast är rätt så makaber. Ändå skiljer sig den känsla som intuition skapar, från andra känslor – såsom rädsla, oro eller sorg.
Det kan till exempel hända att någon bjuder ut dig, men du säger ”nej”. Det är inte intuitionen som talar till dig då – utan snarare rädslan – av att kanske göra bort sig. Rädslan skapar oro inom oss och får oss att ta ogenomtänkta beslut, men rädslan är inte den känsla som intuitionen skapar. Intuitionen skapar en känsla med information. Nästa gång då du hamnar i en sådan situation, kan du först och främst hitta på ett annat sätt att fatta beslutet – t ex kan du fördröja svaret genom att säga att du måste kolla din almanacka, så att du får tid på dig att fråga din intuition huruvida du bör eller inte bör ge personen en chans.



4. Underskatta aldrig din logiska sida
Du bör aldrig endast lyssna på din intuition. Vårt förnuft kan också hjälpa oss att fatta beslut genom logiskt resonemang. Ha förtroende till din intuition men låt inte den styra alla dina beslut. Det som sagt lätt att det man tror är intuitionen i själva verket är våra fördomar, rädslor, m.m
Om du t ex skulle vilja flytta till en annan stad – eftersom du känner intuitivt att den här staden skulle göra dig lyckligare, bör du först och främst informera dig om vilka chanser som staden erbjuder dig vad gäller jobb, skola, bostad, hyror. Entusiasmen bör inte ta över.



 


5. Lita på dig själv och din egen förmåga
Även om vi hör detta gång på gång, är det svårt att i praktiken alltid lita på sig själv och sina förmågor. Man är inte supermänniska och man har inte alla svar på alla frågor. Mycket är okänt för oss. I synnerhet när vi möter nya situationer, går vi oftast efter intuitionen.
Det skulle vara bra om du håller koll på hur många gånger som du följt intuitionen och haft rätt, och rapportera även de gånger då du känt dig osäker eller är det. Ju fler gånger du erkänner din osäkerhet för dig själv och de misstag som du har gjort desto mer kommer du att lära dig vilka gånger och i vilka fall som intuitionen verkligen talar till oss och i vilka fall det är våra rädslor eller fördomar som dominerar. Med lite träning kan du lära dig att fatta genomtänkta beslut – i vilka du både använder intuitionen och förnuftet. Den här processen bygger även upp din tillit till den egna förmågan och ditt självförtroende.



                  

Av eva-lena - 27 januari 2009 20:15

 

                                               


*Människor kommer in i ditt liv av en orsak, för en period eller för resten av livet.

 *När du förstår orsaken, kommer du också att förstå hur du skall förhålla dig till denna person

 *När någon kommer in i ditt liv, är det oftast för att fylla ett behov du har uttryckt.

 *De har kommit för att hjälpa dig genom en svårighet, för att ge dig vägledning och stöd.

*För att hjälpa dig fysiskt, känslomässigt och spirituellt.

*Det kan verka som om de är sända från himlen, och det är de!

*De är där för det du behöver dem för.

*Så plötsligt, utan att du gör något fel eller på en till synes opassande tidpunkt, kommer denna person att säga eller göra något som gör att ert förhållande tar slut.

Ibland dör de, andra gånger lämnar de dig. Ibland provocerar de dig och tvingar dig att fatta ett beslut.

*Det som är viktigt att förstå, är att ditt behov är mättad, ditt öde är fullbordat, deras arbete är utfört.

*Den bön du skickade till universum har blivit bönhörd, och det är nu dags att gå vidare.

*Några människor kommer in i ditt liv för en PERIOD, för att det är din tur att dela

med dig, att växa eller att lära.

*De ger dig en upplevelse, lugn eller bara får dig att le! Kanske lär de dig eller visar dig något du aldrig gjort förut.

*Vanligen ger de dig en ofantlig mängd av glädje. Tro på det* Det är äkta! Men bara för en period.

*Livslånga förhållanden lär dig livslånga läxor, sådant du måste bygga upp för att få en solid känslomässig grund.

*Ditt jobb är att acceptera läxan, älska denna människa och använda det du har lärt i andra relationer och områden av ditt liv.

*Det sägs att kärleken är blind, men vänskapen är klarsynt. Tack för att du är en del av mitt liv, antingen det är för en period eller för resten av livet.

Av eva-lena - 27 januari 2009 08:29

 


Tisdagen den 27/1 Eva-Lenas blogg!
Hemma, får ta det lugnt fortfarande, nu 2:a veckan. Mitt knä behöver vila , ja även hela jag faktiskt.


Ska kanske förklara vad det är med mitt knä, även om det inte intresserar alla, så scrolla bara *L*


Jag råkade ut för en MC-olycka för 2,5 år sedan o skadade vä knä illa, korsband, meniskrar.Klarade livhanken med ca 1 meter, annars har jag landat på stenbumlingar o troligtvis varit död eller illa invalidiserad.

Har opererats 2ggr, nu fått en sekundär artros pga olyckan. vilket innebär att knäts insida slits sönder med brosk sakta men säkert och fler skrapningar av knät kommer att behövas. Jag har daglig smärta, och kan inte röra mig lika som förut, ja får tänka mig för i det mesta, men jag vill jobba så länge det går.


Jag ger inte upp!! Inte min grej, envis som den skyttekvinna jag är :)


Är därför hemma & sjukskriven i perioder då knät spårar ur som jag kallar det.

Förgyller min dag med att Blogga och läsa bloggar!
Har nu öppnat 2 st bloggar, så kul!!!

*Min nya blogg är på Aftonbladet, se : http://blogg.aftonbladet se/29043

*Den andra på : http://evalenashantostick" title="http://verk.bloggagratis.se/">http://evalenashantostick" target="_blank">verk.bloggagratis.se/">http://evalenashantostick verk.bloggagratis.se/

Så kul att kunna få ur sig kreativiteten, och skapandet som just det skrivna ordet är!

Men men jag skall väl inte bara sitta vid datorn hela dagen, men det är lätt att fastna *L*, ska ta och få igång en annan kreativitet också, min andra passion här i livet efter Min Underbara Make, jo min stick och virkning.
Kommer nog att vara lite social också, lär väl chatta lite oxå, så de inte saknar mig där*L*

Detta är dagen idag en av alla de underbara!
/Eva-Lena

 

 


 VÄLKOMMEN ATT GE ETT TASSAVTRYCK /KOMMENTAR I MINA BLOGGAR! DET UPPSKATTAS !!

Kommer strax tebax o bloggar mera



Av eva-lena - 23 januari 2009 08:09

* "Det är de små val vi gör varje dag , som bestämmer resten av våra liv"



 * "Har man bara ett mål kommer man förr eller senare fram".




* "Vänlighet är ett språk som till och med den stumme kan tala och den döve kan höra." 




* "Att vara stark innebär att våga vara liten och svag."



 

* "Om du möter någon utan ett leende, ge dem ett av dina.





* "Man kan inte förutse livet, man måste uppleva det.



 

* "Innaför skröpliga skal, kan finna de ädlaste av pärlor.




 

* "Man ska inte sörja det man saknar, utan glädjas åt det man har.





* "Det bästa du kangöra, är att försöka bli riktigt bra på att vara dig


själv. 



* "En beröring är nog, för oss att förstå att vi inte är ensamma i universum. 

Av eva-lena - 22 januari 2009 15:10

Ja, så är de  då Torsdag, vad ska jag göra annat än o sitta o sticka.... ska ju inte klaga egentligen för jag älskar mitt handarbete......

Har tven på i bakgrunden och tittar på Emil & griseknoen, älskar dessa Emil filmer *L* som 51 åring jag är..... Tänker tillbaka på tiden när barna var små och såg Emil jämt, hade alla filmerna inspelade, och barnen älskade dem..... JA jag oxå, kan varenda replik i dem... ler för mig själv. Tala nyss med maken i telefon, och han bara skratta åt mig, när han hörde att jag satt o titta på Emil i Lönneberga.

Tur det finns något att roa sig med och att jag kan glömma smärta i knät för en stund!


Pågående stickverk nedan, en blivande koft klänning V-ringad , snygg att ha som kort kort till pants eller nått.

Av eva-lena - 21 januari 2009 14:01

Så himla tråkigt att knät spårar ur igen!! Opererades i Okt, ortopederna kan inte göra mer, säger de annat än att skrapa knäleden då det behövs. Var med om en MC-olycka för 2,5 år sedan och vä knät fick sig en rejäl smäll, korsband som är av, trasiga miniskrar, och en trasig knäledsyta, sk artros pga av skadan.

Denna artroos som det så vackert heter får jag leva med livet ut, efter olyckan blev beskedet i Okt 2008, korsbandet kan de ej heller laga.

såtrött på att ha daglig smärta och inskränkningar att gå eller springa... Sjutton oxå bara vänta ca 10 år så får jag väl en knäprotes om de är hyggliga.....

 Tur tur tur att jag har mitt hantverk och handarbete o hålla på med nu när jag bara kan sitta still.

Ja nu har jag knåpat ihop en sjal, på 2 dagar,, nöjd med resultat jo visst, den blev kanon snygg om jag får säga det själv, en läcker acossear till jeans!!! *L* Börjat med en lång tröja/ som kan vara som en kortkort klänning , oxå hunnit göra hela bakstycket oxå, sen igår. Hjälp känner av träningsvärk i armarna nu......

 

Ja, jag kan ju inte bara sitta o surfa eller glo på tv:en.

Jag älskar ju mitt hantverk & handarbete, funderar..... tänk om jag kunde försörja mig på det .... Då skulle jag sluta arbeta...... undrar om det blir roligt i längden??????? Värst så mycket undringar man har när man inget annat gör om dagarbara mig själv att umgås med o prata med... och då sätter ju genast det inre tjattret igång *S* Ja, kanske skulle skriva en bok.....något jag velat göra i många år.... men jag får ju alltid prestationsångest av bara tanken.......... Nåväl får välan blogga till att börja med de e ju himla kul, ett sätt att kunna skriva vad som helst utan att känna sig knäpp *S*

Guben / älsklingen min kommer hem om 4 timmar, så får jag igen lite vuxet sällskap, jag kommer väl att bubbla öronen av han.......

 

Nåväl gott folk ha det super tills vi höres igen!!!!

Nedan  sjalen jag gjort den senaste.

Av eva-lena - 19 januari 2009 06:53

GOD MORGON ALLA BESÖKARE OCH BLOGGARE!!! ÄR NY HÄR PÅ BLOGGEN SEDAN NGN MÅNAD SÅ NU ÄR DET VÄL DAX ATT BESKRIVA VEM JAG ÄR:

 

Är en vanlig tjej på 51 år, arbetar som Distriktssköterska.

   

 Jag på jobbet


Är stolt mor till 6 st söner (var gift i 29 år med deras far) och har i dagsläget 3 barnbarn.
Är Nygift mitt i livet. Hitflyttad till Dalarna från Uppsala, där jag är född och uppvuxen, min man är född och uppvuxen här i Dalarna.Vi säger ja till varandraVi säger ja, till varandra i Ejendahls arena 29/2 2008.

Vi är hängivna LEKSANDS Fan ishockey.

Har massor av intressen Blommor & trädgård bla, Naturen och alla upplevelser där, min man jagar och det har oxå fångat mitt intresse, så jag läser nu på jägarexamen!
Amerikanska bilar är vår passion vi äger en Edsel-58 & en Ford Galaxie-65.

 Edseln vår Pärla *L*

Vi åker på mycket bil & Jänkarträffar i landet. Rocknroll ska de va *L*

Mitt Hantverk ligger mig varmt om hjärtat också. Jag dekorations målar på trä & korg, blommotiv, mest vilda blommor från naturen.

 Ett av mina alster brödkorg/Föringskärl


Är ute då & då på hantverksdagar, det är en härlig hobby att koppla av med. Har tagit upp mitt stickande & virkande efter över 20 år i träda, ja så nu stickar och virkar jag så fingrarna glöder *L* Behåller en del men säljer också .

 Blå virkad sjal i blandade garner efter egen kompostion.

Brun virkad sjal i garnet alp dazzle

 

Djur har en stor plats i mitt hjärta, åter igen nybliven kattägare till 2 st små busar, vi överväger att skaffa jakthund igen, men är tveksamma p.g.a varg tätheten här i skogarna! :-(   Nu ska jag lägga upp lite länkar, och bekanta mig lite mer om denna bloggsida, återkommer snart igen !!!!

Ha en underbar dag alla så hörs vi snart igen!!!

Eva-Lena

 Tar jätte gärna emot länkar till bra Garnsidor & Hantverk, ja allt som är trevligt att läsa!!!!    SKRIV JÄTTEGÄRNA EN KOMMENTAR NÄR DU ÄR INNE PÅ SIDAN!!!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vad är viktigast för att du ska må bra?
 Trygghet
 Spänning
 Att ha roligt
 Pengar
 Kärlek

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<<
Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards